2022 yazında “Yangın Akvaryum” ile birlikte ismi de açığa çıkan Büyük Ev Ablukada albümü Defansif Dizayn üç kere baştan kaydedildikten sonra nihayet yayımlandı. Cem Yılmazer (Afordisman Salihins) ve Can Güngör (Gam Cincır) prodüktörlüğünde P2 Tabldot Stüdyoları’nda kaydedilen albümde gruba ayrıca İmer Demirer, Korhan Futacı ve Tophane Noise Band eşlik ediyor.
Türkçe sözlü müzikte şahsına münhasır ve kocaman bir yeri olan Fırtınayt’tan sonra gelen albüm olması bir dezavantaj olabilirdi fakat artık yeni bir akvaryumdayız. Defansif Dizayn; Full Faça’da ya da Fırtınayt’ta yer alabilecek şarkıları farklı bir dizaynda, dinleyicileri müzikal olarak biraz da olsa rahatsız etmek isteyerek sunuyor.
Büyük Ev Ablukada; bir müzik grubundan ziyade, çok yönlü ve yeteneklerle dolu bir topluluk olarak, eşsiz bir serüveni kümülatif bir şekilde sürdürüyor. Bu topluluğun ortaya koyduğu her bir eser, sadece bir değişimin getirdiği yeniliği değil de; ilk günden bu yana oluşturdukları tüm katmanları barındırıyor.
Pazartesi, Şiraze, Beklediğim Gibiyim ve Kopuk Uçurtma’daki öz eleştiri temasını orta yaş bir bireyin içselleştirmesi işten bile değil. Dönüp dönüp aforizmaların anlam yoğunluğuna dalmak gerekiyor. Dinleyiciyi zorlayan bu çaba sizi içine çekip sarmalıyor. Şarkıların ardındaki hikâyeleri yakalamaya çalışmak, gün içinde birbirimizi arayıp sözler üzerine tartışmak (buna spekülasyonlar yapmak da diyebiliriz) bizim tarafımızda çok keyifli.
Karargâh’taki atmosfer, anlatım ve etkileyicilik kelimelerle öyle kolay kolay anlatılacak gibi değil. Galvan, bir apartmanda zamansız bir dünyaya davet ediyor ve orada bazen hep birlikte kasırgaları bekliyoruz. Kayıplarımızla, korkularımızla yüzleşmenin şarkısı bu. Çok karanlık ve bir yandan da oldukça cesur! Kopuk Uçurtma’nın ve Karargah’ın “bütün” hâli ve unutmanın ortak tema olarak kullanılması çok şık. Bu zamana kadar konserlerde Arayan Bulur eşliğinde gerçekleşen ayin sekansı,Karargâh’la gerçekleşecek gibi gözüküyor artık.
@defne.kalbim96 detaylıca tasvir edilmiş bir karakter. Muhtemelen bir yerlerden tanışıyoruz. İstiklal’de yürürken Tayyar Ahmet’e rastlama ihtimali ne kadar heyecan vericiyse, bir Büyük Ev Abluka’da konserinde dans ederken Defne’ye rastlama ihtimali de o kadar heyecan verici.
Son olarak, Yangın Akvaryum… İki şarkıdan oluşuyor, bu yönüyle “turkish paranoid android” olarak nitelemek mümkün. 2022 yazında, tek başına 2023 yılının tamamına ışık tutuyormuş aslında. Şarkıyı, bu ülkedeki toplumsal ve siyasal durumlardan bağımsız dinlemek pek mümkün değil. Enkazlar, imdatsızlık, sürekli bir geriye gidiş, bambaşka yüzyılların yaşandığı bir toplum…
Enkazlar, ihtimaller, ihtimallerin heyecanı ve üzüntü… Mahvedemediğimiz gerçeklerin tükenmez kederiyle mahvolurken, 2023 beklediğimiz gibi değildi Şüphesiz.burada, yaşam pratiklerimiz defansif dizaynlara uyum sağlamış bir hâlde. Keyif kaçıran, rahatsızlık veren ve engeller çıkaran olaylar-durumlar hayatın artık olağan bir parçası.
Fakat Defansif Dizayn, bu yılın en güzel ve heyecanına değen olaylarından biri. Albüm, farklı bir dizaynda bizi kendine çağırıyor. Aforizmalarla dolu katmanlı bir anlatıyı inceliklerle örülmüş bir müzikal ağ çevreliyor. Bu katmanlı ve her zaman spekülasyona açık dünya, hayatın olağan akışında açılan yeni bir pencere.
Albüm çok uzun bir süre daha yoğun bir biçimde günlerimize eşlik edecek. 15-16 Aralık’ta Das Das’taki konser dizisinin ikinci gününe katılacağız. Yangın Akvaryum’un yayınlandığı gün, bir başka konser için İstanbul yolundaydık. Bir buçuk yılın ardından, şimdi de Defansif Dizayn heyecanıyla dolu bir başka Ankara-İstanbul yolculuğu…
Albüm üzerine söyleyecek çok daha fazla sözümüz var. Onları, konser sonrası kaydedeceğimiz podcast’e saklıyoruz. O zamana kadar şarkılar hakkında daha fazla bilgi sahibi olmanın bir etkili yolu da grubun albüm üzerine verdiği röportajlara dalmak.Bunları sizin için derledik.
Jack Talks by Jack Lives Here | Gülşah Güray & Kanat Atkaya
Oksijen TV | Alper Bahçekapılı
NeyseNe | Caner Özyurtlu
bantmag | J. Hakan Dedeoğlu
Der.gy | İpek Atcan
Görüşmek üzere…
Comments